lördag 24 mars 2012

Kryddig köttfärsgryta med rotfrukter



God kväll i husen en lördag kväll som denna! Har ni haft det varmt och skönt? Här har solen skinit och solen lyst, precis som det ska! Idag var det dags att testa recept nr 3, kryddig köttfärsgryta med rotfrukter. Den här trodde vi skulle vara iaf en av de smakrikaste rätterna och så var det också! Curry är en av våra favorit kryddor och tillsammans med kummin, blev de super gott. Man "varnar" att tillsätta kryddorna lite i taget, men i med alla kryddor bara, det blir inte för starkt utan så där lagom stark smak. Däremot får du gärna lägga till lite av saltet, ca 2 tsk räcker inte riktig till. Vi har ju gjort rätten nu utan tomatpuré vilket funkar precis lika bra! Enda minus som den får är att som vanligt tar receptet göra dubbelt så lång tid. Risen var klar när jag skulle börja steka nötfärs, så ännu en gång tog det dubbelt så lång tid mot vad dem säger att de ska ta!

Betyg? Ja det blev en stark 4 av 5 från båda oss och definitivt en recept som vi kommer göra igen! För den här receptet är även poängsnål!

Trevlig lördag!


Kryddig köttfärsgryta med rotfrukter, 4 portioner

1 msk smör (vi använde 1 tsk olivolja)
ca 500g nötfärs
1 st gul lök
ca 200g morot
ca 200g kålrot
1-2 st vitlöksklyftor
1 ½ tsk kummin
1 msk curry
ca 2 tsk salt
2 msk tomtapure (går utesluta som vi gjorde)
5 dl vatten
peppar

4-5 dl basmatiris
gräddfil



1. Koka ris enligt anvisningarna på förpackningen.

2. Skala rotsaker och lök och skär i tunna skivor. Hacka vitlök.

3. Hetta upp en stekgryta eller stor stekpanna och bryn rotsaker, lök och kummin i smör.

4. Tillsätt vitlök, färs och tomatpuré stek vidare och krydda med curry och salt.

5. När all färs är genomstekt; häll på vatten. Koka under lock ca 15-20 minuter.

6. Smaka av salt med salt och peppar.

7. Servera med ris och en klick gräddfil.

Viktväkatere kommentar: Som sagt, denna rätt är riktigt poäng snål. Såsen i sig är bara 5 poäng (olja och nötfärs). Ris kan du variera själv mängd och likaså gräddfil. Jag valde att äta denna rätt för 10 poäng.

3 kommentarer:

emma-isabella sa...

ser kanongott ut.
hållt på med VV länge?
kramis och pepp

admin min mat och vikt sa...

Jag började med viktväktarna år 2008, gick ner mina kilon under året. Höll vikten i 7 månader, blev gravid år 2009 som blev en "unna" 9 månader.. som resulterade med slutvikt på ca 90kg ... med facit i handen började jag min kamp att gå ner ca 25 kg övervikt.. Började mina första 7 månader med massa barnvagnpromenader, när sonen bestämde att sluta äta bröst, då började min viktkamp.. sedan dess har jag gått hos viktväktarna.. förra hösten fick en svacka och tog paus från det hela och började igen i januari för att få ner de sista 10kg.. nu har lyckats komma igenom halva vägen! ca 5 kg kvar!

Jag gillar viktväktarna för att de erbjuder en livstil och förbjuder absolut inget..

ZtorZillen sa...

Oh, va gott det ser ut! ÄLSKAR vitlök också, så det är ju ett STORT plus!