tisdag 27 mars 2012

Kassler i kokosmjölk



Då var det dags för den sista rätten från matkassen.. imorgon kommer jag med en sammanfattning om våra tankar kring konceptet. Söndag kväll gjorde vi sista middagen och det var Kassler i kokosmjölk. Förhoppningarna var höga som vanligt, men lite förvånade att en tredje rätt med curry i. Visst att vi älskar curry, men 3 rätter med curry? Känner ju en som äter övrigt allt, men inte curry, hon hade blivit väldigt besviken för den här veckan.. För en rätt, de kan man ta att man inte äter, men 3 rätter! Jaja, mer om det imorgon.. Övrigt så tyckte vi att det var jätte gott som vanligt, betyg 5 av min man, betyg 4 av mig så slutsatsen får bli 4,5. Sonen valde vi ge bara kassler och ris, det åt han med glatt humör! De här var också första rätten som faktiskt lagningstiden stämde något så där! Ännu en gång visar hur man kan göra stor skillnad med produkter vad det gäller poäng, se viktväktare kommentar längst ner i receptet.

Betyg: 4,5 av 5


Kassler i kokosmjölk, 4 portioner

ca 600g kassler
1 msk rapsolja
1 burk kokosmjölk (400ml)
500g wokgrönsaker thai
1 ½ tsk curry
1 ½ tsk garam masala
salt och peppar

4-5 dl basmatiris

1. Koka ris enligt anvisningarna på förpackning.

2. Strimla kassler och fräs det i olja.

3. Krydda med curry och garam masala.

4. Tillsätt wokgrönsakerna och fräs ytterligare ca 2-5 minuter (Tiden beror på om grönsakerna är tidanade eller frysta.)

5. Håll på kokosmjölken och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.



Viktväktare kommentar: De här är också en rätt med praktexempel på vilken skillnad de är på orginal och lätt produkt. Hade man valt ta lätt kokosmjölk hade såsen varit 6 poäng, nu gjorde inte vi så och då var såsen hela 11 poäng! Lägg till risen så är du uppe i 15 poäng för rätten mot motsvarande 10 poäng om du valt lätt produkten. Ja med facit i handen är jag tacksam att jag hade ändå gått ner i vikt tanke på att mina söndagsrätten var inte av dem poängsnålaste!

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Tre rätter med curry? Galenskap! Såg annars väldigt gott ut!

Millas Hälsoblogg sa...

Den här rätten kan passa mig,har kassler i frysen. Får testa denna rätt någon dag