tisdag 20 mars 2012

Handla 24 - Matkasse via Ica Ekängen

Jag har länge funderat på matkasse i alla dessa sorter, men pga allergier har jag varit skeptisk och inte vågat mig på. Nu bestämde vi att vi testar! Vet att Ica gör mycket reklam för sin matkasse och till min förvåning när jag ringde Ica Ekängen använder de av Handla 24 istället för ICA:s egna. Spännande! De har en prova på kasse för 495 kr och sen gäller ordinarie pris 695kr. Jag bloggar om det här av egen initiativ, då jag tror många kan behöva lite inspiration om man vågar testa när det är allergi i familjen. Matkassen vi har beställt är laktosfri. Den innehåller 5 maträtter för 4 personer.

Sen tror jag ni som är med i viktväktarna, som jag, kan även tänka tanken: Går det att ha matkasse när man behöver räkna poäng? De får vi se och göra en utvärdering efter vecka om gått, för viktväktarna kommer hänga med i varje recept!



Kassens innehåll:

nötfärs, laxfilé, falukorv, kassler

gul lök, morot, vitlök, kålrot, salladslök, dill, citron, sockerärtor, rödlök, basilika, rucola, kålrabbi, lime, purjolök

gräddfil, grädde, halloumiost, matlagningsgrädde, riven ost

grillad paprika, bröd, majskorn, krossade tomater, wok grönsaker, garam masala, kokosmjölk

basmatiris, potatis, pasta

Meny:

Kryddig köttfärsgryta

Lax i dillsås med potatis

Pasta med grillad paprika och halloumiost

Gratinerad falukorv med majs och curry

Kassler i kokosmjölk

Mina tankar efter att sett innehåll:

Okej, en maträtt som innehåller krossade tomater och en som man ska lägga i tomatpure. Tomatpuren går utesluta, osäker om krossade tomaterna går göra det. Reservplan: Viktväktare matlåda till mig den dagen!

Övrigt tycker jag det ser spännande ut med recepten. Tycker det är positivt att man själv får välja vilken maträtt man lagar vilken dag. Har matchat det till sonens matlista på förskolan så han behöver inte äta exempelvis fisk både till lunch och middag.

Lite orolig och fundersam rent poängmässigt, men har bestämt att räknar varje kväll poängen för middagen nästa dag och anpassar lunchen efter det så att jag håller mig inom poäng nivån. Ja ska bli spännande att se hur poängen går!

Tycker också att det är positivt att kassen kommer tisdag kväll, för det innebär att 2 av middagarna kan vi ha som lunch i helgen. Brukar tycka det är jobbigt att behöva komma på både lunch och middag över helgen, iaf nu på sistone när tiden inte riktigt finns då massa annat roligt och spännande händer.

3 kommentarer:

Frostrosor sa...

Det var ju inte alls mycket tomat, så bra! Ser framemot att följa er matkassevecka... och så kan ni ju följa vår matlådevecka från Coop, hihi! :-)

Katja sa...

vad roligt, jag är sugen på och testas Linas matkasse, den som är för barnfamiljer, men tycker det är synd att dem är gjorda för 4 pers och vi är ju 6 :(

admin min mat och vikt sa...

Frostrosor: Jag såg det, vad spännande att följa varandras! :)

Katja: Frostrosor testar Coops kasse och där kan man även välja för 6 personer, titta in på den vet ja!