söndag 25 mars 2012

Gratinerad falukorv med majs tillsammans med potatismos



Dags för recept nr 4, näst sista receptet. Idag har vi testat även den femte, men bloggar jag om nästa vecka.. Så mycket kan jag avslöja att denna recept är det receptet som vi tyckte om bäst! Och vet ni vad? De är den receptet som vi skulle ha krossade tomater i men vi beslöt att vi testar utan dem! Curry även i den här rätten är ju en del av skälet varför vi tycker om den så mycket! Övrigt kan inte skryta med så mycket grönt, så valde att göra en egen "snabb" sallad till. Sonen åt glatt korven och potatismoset, men allt annat fick skrapas tom bort från korvarna! Vi valde även att inte lägga i någon curry en bit på den vänstra sidan av ugnsformen så det här är en rätt som går att anpassa till hela familjen! Enda nackdel är att det är många propoints, önskade att jag hade räknat före jag åt!

Betyg 5 av 5!


Gratinerad falukorv med majs tillsammans med potatismos, 4 portioner

ca 600g falukorv
1 st purjolök
1 burk majskorn
500g krossade tomater (går utesluta, som vi gjorde)
2 ½ dl matlagningsgrädde (laktosfri vid laktosintolerans)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
ca 3 tsk curry
150g riven ost

ca 800g potatis
1-2 dl mjölk (laktosfri vid laktosintolerans)
1-2 msk smör (laktosfri vid laktosintolerans)



1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala och koka potatis.

2. Skiva korven, strimla purjolöken och låt majsen rinna av.

3. Lägg grönsakerna i en ugnsäker form. Häll över tomatkross och grödde. Krydda med salt, peppar och curry. Rör om.

4. Lägg korvskivorna ovanpå och strö över osten. Tillaga i mitten av ugnen i ca 20 minuter.



5. Servera med kokt potatis eller potatismos (se nästa steg).

A. Värm mjölk 1-2 dl (den ska inte koka).

B. Mosa potatis med potatisstöt eller elvisp.

C. Blanda moset med varm mjölk och smör. Vispa moset fluffigt.

D. Smaka av med salt och peppar (ev lite socker)


Viktväktare kommentar: Att jag förstod att det skulle kosta mycket poäng, de tvekade jag inte alls, men att gratängen skulle vara hela 19 poäng per portion hade jag inte väntat. Jag var bara tvungen och räkna ut vad hade det blivit om du hade bytt ut till måltidskorv tagit magrare ost och grädde.. jo du hade fått gratängen till hela 9 poäng, så ibland lönar det sig att tänka till en och annan gång. Ja, jag får stå min kast, men gott var det!

Inga kommentarer: