tisdag 3 april 2012

Snabblagad Kasslergryta



Jag bjuder på en favorit i repris! En rätt som vi gör ofta, men lagar den med alltid färska champinjoner. Min man fråga mig om jag inte kunde skriva receptet precis som vi gör den så att han slipper "tänka" efter de gånger han ska tillaga den, hur var det nu igen vi gjorde de här på våra sätt. Så nu bjuds receptet "exakt" som vi gör den! Portionerna beror på hur "stora" portioner som bjuds vid bordet, här hemma är vi två som äter ganska små portioner så då brukar de räcka tom till 6 st ;-)

Har ni testat den, vad tycker ni om den isf?


Snabblagad Kasslergryta, 4-6 portioner

500g Kassler (fett bortskuren)
½ purjolök
8-10 st färska champinjoner
1 tsk olivolja
1 dl vatten
½ tsk salt
2 st vitlöksklyfta
3/4 msk paprikapulver
2 dl créme fraiche (laktosfritt)

Putsa och skär kasslern i strimlor. Ansa och strimla purjolöken. Strimla champinjonerna. Smält matfett i en gryta eller traktörpanna. Fräs purjolök och champinjonerna några minuter. Lägg i kasslern och späd med vatten. Salta och krydda med vitlök och paprikapulver. Koka 5-10 minuter. Rör ner créme fraiche och koka ytterligare någon minut.

Bjud med kokt ris eller pasta och gärna sallad.

Viktväktare kommentar: Här skulle jag nog vilja räkna "såsen" i sig och innehållet i såsen i sig. Vad jag menar är att du gör inte av med all sås, däremot äter du säkert upp all kassler och champinjoner. Med en "normal" portion pasta till såsen brukar jag räkna på att den här rätten är för mig: 5 poäng för såsen och 3 poäng för pasta dvs. 8 propoints (räknat på 4 portioner).

Inga kommentarer: