söndag 8 april 2012

Kardemummakaka



När det oftast gäller bakning, så är det frostrosor som gör mig inspirerad. Den här gången sprang jag på hennes kardemummakaka och när hon själv beskrev den så här, var de ingen tvekan om att de är en kaka som passar mig:

"Är man nu riktigt sugen på hembakade kardemummalängder men inte har tid eller ork, men ändå är baksugen, så kan man röra ihop smeten till en kardemummakaka! Inga avancerade vispningsmoment eller risk för misslyckanden. Det dummaste och osäkraste momentet är ihoprörningen! Inte röra för mycket! Enkelt va?"


Saftig och snabb kardemummakaka, 12 bitar

4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk stött kardemumma
75 gram smör eller mjölkfritt margarin
2 dl filmjölk eller mjölk (eller t.ex. alpro soygurt)
Pärlsocker på toppen

Blanda ihop de torra ingredienserna. Finfördela fettet ner i mjölröran. Häll i filmjölken och rör smeten slät. Klicka ner smeten i en smord och bröad form. Strö över pärlsocker. Grädda på 200 grader i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.

Viktväktare kommentar: Jag rekommenderar starkt att dela tårtan i 12 bitar, för bara då är en bit 4 poäng. Men de skulle kännas mer "naturligt" att dela den här i 8 bitar och då motsvarar bullbiten hela 6 poäng per bit. Ska de vara gott, så smakar det även med propoints!

3 kommentarer:

Frostrosor sa...

Vad fin kaka blev! Och snyggt kakfat, gillar den där blå färgen!

Mina Bloggar sa...

Äran för kakfat får svägerskan ta, då detta bjöds hemma hos dem och är ägaren till tallriken. Håller dock med, faten är riktigt fin färg! O ja, tårtan blev faktiskt riktigt snygg.. dock fick lära mig: Gör inte tårtan i en form med löstagbar botten. En hel del av smören hade runnit ut i ugnen ;-) Men man lär sig så länge man lever :))

Frostrosor sa...

Ojdå, har jämt gjort min med form löstagbar botten. Din kanske inte håller helt tätt. Har en form som läcker efter åren. Ta bakplåtspapper i botten nästa gång om du inte har form med fast botten.
Här är ett smart tips på att klä formen med bakplåtspapper:
http://frostrosor.blogspot.se/2009/08/kladdkaka-pa-polkagrischoklad-och-kla.html