söndag 8 april 2012

Lammfärsbiffar med färsk-ost



När jag i veckan letade efter recept till påskbuffé så fick jag lära mig att de är lax, kyckling och lamm som gäller när man ska äta påskmat. Själv har jag aldrig vågat mig på lamm, men när jag hade sett flertal lammfärs recept så kom jag på en egen variant med färsk-ost. Hade nämligen över från veckan en halvpaket färsk-ost och att använda alla produkter som man har hemma är alltid mitt mål. De här är super enkla och göra och kan berätta att jag och min man är kära, vi är kära i dessa gudomliga biffarna. Är tacksam att äntligen vågat mig på lamm, för det lär inte vara sista gången!

Lammfärsbiffar med färsk-ost, 4 portioner

500g lammfärs
100g färsk-ost (vi använde mjölkfri med smak av vitlök och persilja)
3/4 tsk salt
3 krm peppar
1½ msk örtkryddor provencale (du hittar på frysdisken)

Sätt på ugnen 200 grader. Blanda lammfärs med färsk-ost och kryddorna. Forma till 4 st biffar. Stek dem gyllene bruna på stekpanna och lägg dem sedan på plåt och in i ugnen 10 minuter.

Viktväktare kommentar: 8 poäng per biff och sen kommer även på kolhydraterna du vill servera maten med och kanske sås? Om de är värt det? ABSOLUT! Så goda är dem. Ibland måste man lyxa till lite!

Inga kommentarer: