lördag 13 november 2010

Rensa i köket?

För er som inte vet om detta, så ska vi flytta här i början av nästa år. Så nu några månader har projekt rensa i röran och packa i kartonger startat i våra familj. Jag har boken Rensa i röran som jag försöker få inspiration att faktiskt just rensa nu när det ändå ska flyttas och då sprang jag på kapitel köket! Tycker det är väl värt att notera just detta text som är kopierad från boken:

Vad är det som ligger och lurar i dina köksskåp? En man som var med på en av mina kurser berättade för oss att han efter att ha läst min bok bestämde sig för att äta upp alla mat han hade hemma och inte gå och handla igen förrann alltsammans var slut. Han rapporterade att han lyckades klara sig på den mat han hade hemma i nästan ÅTTA veckor! Till slut hade han kvar tio konservbukar med sådant som han inte gillade, så han slängde dem och gav sig ut och handlade! Gör en ordentlig utrensning i alla dina skåp och glöm inte kylskåpet och frysen.

Så våra utmaning blir detta, att försöka äta upp allt vi har i skåp och kylskåp och frys. Så det blir så lite som möjligt att packa. Handla ska vi ändå, MEN bara nödvändig tillbehör...

Till er läsare ger jag följande utmaning: Gå igenom dina skåp och var kreativ. Skapa ett eget recept av det du har hemma och posta som kommentar, så kanske vi kan alla rensa lite tillsammans i våra skåp!

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Jättebra att göra så! Så har jag kört sen i somras då vi flyttade. Annars blev det nämligen så att varje gång man handlade slängde man ner ett paket ris t.ex. men det gick ändå inte åt och hemma fanns det helt plötsligt 5 rispaket!!! Nu planerar jag månadsmatsedel efter vad vi har hemma, handlar sedan och ser till att använda ingredienser innan de går ut! Jag beräknar också numera hur mycket ris som kommer att gå åt under närmsta månaden efter månadsmatsedeln.

Tips: Du kan väl ta fram något ur dina skåp som du har mycket av men inte vet vad man ska göra av det! Så kan vi läsare tipsa om recept! :-)

Katja sa...

Ja det har jag med börjat göra, innan köpte jag nästan köttfärs varje vecka när handla för att det var en vana, sen hittar man 10 påsar med köttfärs i frysen. Nu har jag börjat planera mera, Sen mot slutet av månaden blir det till att äta det som finns i frysen för att tömma det.