lördag 4 februari 2012

Tacos - den "typiska" fredagsmiddagen



Tacos är en mycket populär mat som görs i många hem.. Mannen är väldigt förtjust i denna rätt och ofta en fredag får den komma till våra matbord. Ur viktväktare synvinkel är det sådär, då brödet kostar, men ibland ska man unna sig! De klassiska vi oftast har är: gurka, isbergssallad, majs, ost och nuförtiden även våra sweet chili sås. Den riktiga tacosåsen fick flytta ut när tomatallergin kom in och lika så guacamole. Sonen i sig är inte så förtjust i själva tacokryddan, så vi brukar ta bort köttfärs innan vi lägger på tacokryddan, så blir han också nöjd! Har ni någon favorit på Tacon som jag har missat?

Tacotillbehör till en riktig buffe, anpassa mängden efter deltagare

Tacobröd, hårda skal eller tacochips
Köttfärs
tacokrydda
gurka
lök
tomat
ost
isbergssallad
mango
guacamole
gräddfil
sweet chili sås
tacosås

Viktväktare kommentar: En tacobröd är hela 3 poäng/st (2 dl tacochips motsvarar samma poäng), kryddpåsen i sig är 3 poäng för hela påsen, så beroende vad du lägger i för innehåll så räknas poängen därefter. På bilen har jag delat upp mina poäng på så att jag tar 50g nötfärs och 3 msk majs och sweet chili sås gjort på mini fraiche och äter upp halv dl tillsammans med de noll poängen grönsakerna blir en taco för mig 7 poäng och jag som åt 2 så förbrukade jag hela 14 propoints. Men vet ni vad, jag blev otroligt mätt på detta!

Inga kommentarer: