söndag 12 februari 2012

Fläskfilé med svampsås



Lördag börjar bli våra fläskfile kvällar och jag har i lager nog hur många som helst nya recept! Lika roligt som alltid att testa något nytt och denna gång hittade jag inspiration från Lätta och Goda recept. Jag gillar när det är lätt och jag gillar när det är gott, så hennes sida passar verkligen mig i smaken! Först ut från hennes sida är denna helt fantastisk goda mat! En notering dock att skulle bjuda denna rätt istället med ris, då såsen blir väldigt "vattnig" så suger risen bättre upp detta, har jag läst någonstans. O se hur mycket mat jag har på tallriken (lite poäng) och så mätt jag blev! Ps. vi glömde persiljan, gör inte det ni också ;)

Fläskfilé med svampsås, för 4 personer

600 g fläskfilé
Salt
Vitpeppar
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
250 g svamp (kantareller eller/och champinjoner)
1½ dl vitt vin eller matlagningsvin (kan även bytas mot matlagningsgrädde)
1½ dl vatten
1 msk kalvfond
2 tsk dijonsenap eller grov senap
2½ dl matlagningsgrädde 15% laktosfri
2 msk hackad persilja

1. Putsa köttet och skär det i skivor. Bryn och krydda med salt och peppar. Ta upp ur pannan.

2. Hacka lök och vitlök.Skiva svampen. Fräs svamp och lök tillsammans.

3. Späd med vin och vatten och låt koka upp.Tillsätt fond, senap och grädde. Lägg i köttet.

4. Koka i 10 minuter och smaka av med salt och peppar. Strö över persilja.

5. Servera med sallad och helst ris, men funkar med valfri kolhydrat.



Viktväktare kommentar: Använder du matlagningsvin så slipper du poäng för vinet och självklart vad magrare grädde du har desto mindre poäng. För oss blev såsen 7 poäng och potatisen 3 poäng. Så 10 poäng för hela rätten och jag minns inte när jag har varit så mätt på länge! O utöver det så hade jag fixat våra goda mackor (gårdagens recept) till kvällen.. lyx på högsta nivå!

1 kommentar:

Lätta och Goda recept sa...

Hej,
vad kul att du provat receptet och tycker om det :-)
Tack snälla för din kommentar.

Ha en bra start på veckan.
//Susanne