fredag 10 februari 2012

Sött och salt + laster



En av mina största laster är PEPSI MAX.. innan jag blev gravid var jag inte så "beroende" av dricka läsk och saft.. men sen under graviditeten blev jag helt beroende av saft (då jag vägrade dricka kolsyrat) och den byttes ut mot PEPSI MAX efter jag slutade med amning.. light läsk ger ju inte poäng, men ska ju ändå inte drickas hur mycket som helst.. då både jag och min man är "beroende" så går det åt ca 1 flaska om dagen, iaf nu när vi varit hemma så mycket.. men jag hoppas när vardagen återkommer så ska det försvinna.. för jag saknar inte det på jobbet.. men går hemma hela tiden med en glas PEPSI MAX.. däremot har jag börjar fundera mycket på vad jag ger för signaler för min son, då jag vill absolut inte att han ska få ett sådant här beroende och då måste jag visa god exempel.. så här under våren måste jag börja jobba med denna otroligt dåliga vana..



De e fredag och dags för fredagsmys.. kylskåpet ekar tomt och sonen vägrade att gå ut idag.. mannen kom hem vid 18 och de är fredag.. handlingen får vänta till imorgon.. idag är en dag jag skulle kunnat äta precis allt från tårtor till godis till chips till ja precis vad som helst.. dessa dagar kanske de e bra att även kylskåp och skafferi ekar.. men de som hittades ändå hemma fick mig bli väldigt nöjd..

En påse viktväktare popcorn ger mig saltbehovet jag har "begär" av.. halv påse ger 3 propoints..



De söta kompletterar jag med en musli bar.. en med vitchoklad.. den är helt fantastisk! Tänk om du tar den som hel, är det bara 3 tuggor och så är det uppäten.. o så har du behov av mer.. men istället så skär du upp din bar i flera små bitar och så kan du äta en bit lite här och där under kvällen och jag känner mig tillfredsställt :) 3 poäng för denna bar också, så fick kvällens snacks mig nöjd utan att känna att jag har stuckit iväg med poängen och ändå fick jag botad både min salt och söt sug.. nöjd och glad!

Ha en mysig fredag!

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Smart att lura hjärnan och ögat genom att skära barsen i mindre bitar.
Angående lightläsk. Var hos tandläkaren idag, ja - en lördag, iaf, så har de en hylla med olika saker och så står det hur många sockerbitar olika saker innehåller. Vid lightläsken stod det "FRÄTER PÅ EMALJEN!!!" Du som inte gillar att gå till tandläkaren kan ju ha detta i åtanke!

Katja sa...

Ja fast det är light så är det tyvärr inte bättre för kroppen än vanlig läsk. Och som Frostrosor skriver så fräter det ju på tänderna ändå.
Jag har vart beroende av cola, men har lyckats nu pga barnen att bara ta det till helgen. Så på vardagarna är det bara vatten eller mjölk som gäller, saft vid speciella tillfällen. Vill inte att barnen får i sig mycket socker och då måste ju jag gå med gott exempel :)