torsdag 9 februari 2012

Pannkaka med spenat och kassler


I måndags var det dags igen prova ny rätt och denna gång hittade jag inspiration från Icas Buffe tidning.. pannkaka är inget som brukar göras här hemma då jag har svårt att se det som mat, men när jag läste om spenat och kassler till tänkte jag att det borde ju göra en mer mätt.. o visst blev jag det! Dock nästa gång ska vi prova göra den på långpanna istället.. för vart lite väl tjock kanske och grävde mer än 30 minuter i ugnen.. men var super god så något som kommer göras igen i våra hem!

Pannkaka med spenat och kassler, för 4 personer


8dl mjölk
4 ägg
4½ dl dinkelmjöl (siktad)
250g fryst blandspenat (tinad)
200g kassler
smör, salt

1. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop 4 dl mjöken med äggen. Tillsätt mjölet och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och 1 tsk salt.

2. Krama ut vätskan ur den tinade spenaten. Skär kasslern i små tärningar.

3. Smält 1 msk smör i en långpanna i ugnen. Ta ut och häll i pannkakssmeten. Fördela spenaten och kasslern över. Tillaga ca 30 minuter i ugnen.

Viktväktare kommentar: Med lättmjölk som grund ger 1 portion 11 poäng. Dock gör man det i långpanna, känner jag att du kan lätt räkna rätten till 6 personer i stället och då blir ju 1 portion 8 poäng istället. Både spenat och ägg är mättnadsmarkerade i systemet och de märks i rätten att de ger mättnad!

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Spännande! Inte sätt det här tidigare! Måste ha slängt ica buffé-tidningen. kul med ny inspiration och variation!