onsdag 1 februari 2012

En kladdig kladdkaka med sirap (+ mjölkfri)



En kladdig kladdkaka svängde jag ihop igår kväll.. o kladdig blir det när man använder sirap.. det tipset har jag att tacka min vän frostrosor, även en "misslyckad" bagare som jag kan lyckas med en kladdkaka då ;) .. hade lovat min man att han skulle få det när kalas nr 2 skulle äga rum.. tyvärr blev det att sjukdomarna vann över och efter 3 uppskjutna försök gav vi upp.. kalaset blir av nästa år.. tycker det är lite jobbigt att baka när man vet att man själv står där utan.. för hör och häpna, delar du denna kaka på 8 delar så är bit hela 11 poäng! O så söt människa är jag inte att jag prioriterar socker framför mat.. då äter jag gärna god mat istället för dem poängen! Men vi får inte glömma bort att skämma bort våra nära och kära, i mitt fall min man, mina kollegor, svärmor och svägerska och den mest älskade av dem alla: min son! Han fick första gången smaka på kladdisen och det fick gott betyg! Så med andra ord är denna kaka en mjölkfri, men de bara att byta ut mot riktigt smör och choklad om du inte har allergi problem.


Kladdkaka med sirap och med mjölkfri choklad för 8 personer


100 gram mjölkfritt margarin
100 gram mjölkfri choklad
1 dl ljus sirap
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ bakpulver
1 krm salt

Smält margarinet i en kastrull. Lägg ner chokladen i bitar och låt smälta. Tillsätt även sirapen och ställ åt sidan.

Vispa snabbt ihop ägg och socker.

Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda ner i ägg-socker-smeten. Vänd även ner blandningen med margarin, choklad och sirap i smeten.

Häll upp i en bakplåtsklädd eller bröad springform och grädda i 18 minuter på 175 grader.

Låt kakan stå och svalna och servera helst nästa dag, om du kan hålla dig!

Viktväktare kommentar: Kan erkänna att jag smakade en tesked av tårtan för att se om jag lyckades med konsistensen.. o det gjorde jag! Men tänk på att denna kostar mycket poäng.. hela 11 propoint kostar en bit.. men glöm inte bort, vi har veckobonuset så man får unna sig ibland! Men jag ska inte göra det riktigt än...

Inga kommentarer: