lördag 11 februari 2012

Mackor med äggröra



När min kusin presenterade denna gamla klassiker i sin blogg, visste jag direkt att de där måste vi göra snart! Lördagar är ju melodifestival kvällar vid den här tiden av årstiden och istället för "snacks" så är även mackor en jätte god tv-mat. Brödet väljer du själv, jag valde knäckebröd och mannen ostfrallor. Vilken lyxlördag det har varit, vi börjar vinna över alla bakterier och börjar få vinnarkänsla i kroppen! Hoppas ni haft en trevlig lördag! Imorgon presenterar jag även våra lördagsmiddag, en ny recept :)

Mackor med äggröra, för 2 bröd

valfri bröd
Sallad, gurka, tomat
1 hårdkokt ägg
Lite paprika
4 tsk fettfri majonnäs
4 skivor skinka
Salt, peppar
(ev. smör till mackan om du vill)

Blanda äggröran genom att tärna äggen,skinka, paprika och blanda med majonnäs och kryddor.

Lägg på en salladsblad på mackan, bre på röran och skriva på gurka (ev. tomat)



Viktväktare kommentar: När jag började räkna på poängen, kände jag att å nej, nu sticker de iväg. För är det något som "kostar" poäng hos viktväktarna är det bröd. En baguette på ca 10 cm är hela 4 propoints. Men sen kom jag på det att du behöver ju inte ha baguette, du kan ha den här röran på precis vilken macka du vill. Jag tog tunna knäckebröd, då 2 st är 1 poäng. Röran i sig blir väldigt lite poäng om du använder fettfri majonnäs, nämligen hela 3 poäng! Så för dessa jätte mättande mackor blev totalt 4 poäng.

2 kommentarer:

Katja sa...

Ja den är verkligen så god, har totallt glömt bort den, men hittade den i min kokbok igen när jag kika igenom och planerade våran mat.
Som du själv skriver, man behöver ju inte ta baguetter utan vilket bröd man vill, eller ha det till helt något annat än bröd

Nadja - Nadjaskitchen.se sa...

Vad gott något så enkelt kan vara!