tisdag 21 februari 2012

Fettis dagen - viktväktare semlor

De har väl inte undgått någon att det är fettisdagen idag? Vi har en speciell tradition i våra familj för denna dag, som ni kan läsa mer om i min andra blogg HÄR.

Däremot vill jag lägga ut här en recept som viktväktarna själv bidrar med för denna dag. Jag har själv inte provat receptet än, men finns risk att jag tappar bort receptet därför lägger jag ut den på bloggen. Har något av er provat den, synpunkter?


Semlor, 15 portioner

50 g Margarin 80%
3 dl Lättmjölk 0,5%
1 pkt Jäst
1 1/4 dl Kvarg lätt 1%
1 krm Salt
1 tsk Kardemumma
3/4 dl Sirap
9 dl Vetemjöl
1 st Äggula
150 g Mandelmassa
3 dl Mellangrädde 27% ovispad

Smält margarin, tillsätt 2 1/2 dl mjölk och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen. Rör om så att jästen löser sig. Blanda ner kvarg, salt, kardemumma, sirap och det mesta av mjölet. Låt jäsa ca 30 minuter. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut till runda bullar. Lägg på bakpappersklädd plåt, låt jäsa 30 minuter. Vispa äggula, och 3 msk mjölk och pensla bullarna. Grädda i ugn 225 grader 6-8 minuter. Låt bullarna svalna under bakduk. Skär av ett "lock" på bullarna, gröp ur lite inkråm och blanda med mandelmassan. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädde och klicka på. Lägg på locket och pudra över lite florsocker.

Inga kommentarer: