onsdag 15 februari 2012

Mjuk Chokladkaka



Jag går på måndagar på scrapbookings grupp och så har vi rullande fika lista. Denna måndag var de min och svägerskan tur att baka och då blev jag inspirerad av Frostrosornas inlägg om mjuk chokladkaka. Mina bakkunskapen är inte riktigt bra och jag försöker träna och bli bättre, men när man kan inte så mycket, blir många gånger frågan och vad betyder det och hur förvarar jag det sen och ska den verkligen se ut så här? Det jag missade totalt i receptet att det skulle vara en stor form, så min hjärta blev lite överfylld och inte riktigt gräddad genom i toppen, men tog man bort den biten så blev det riktigt riktigt gott.. poäng rik? De kan ni vara så säkra på! Synd bara att min visp gav upp sitt liv, jag behöver ju en till helgen då det ska bakas igen. Får kanske låna av någon.. men nu till receptet!

Mjuk choladkaka, 1 stor

3 ägg
3 dl strösocker
150 gram smör
2 dl mjölk
4 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst (typ kladdigt, har jag fattat om jag googlar).
Smält smöret och häll i mjölken. Tillsätt i ägg- och sockerblandningen. Blanda de torra ingredienserna separat och sikta ner i ägg- och sockerblandningen. Vänd försiktigt, rör inte i onödan. Häll upp smeten i en smord och bröad bakform. Grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen i 50 minuter. Stjälp upp kakan när den svalnat något. Strö på florsocker på kakan när du ska servera.

Tips: Du kan använde en springform som rymmer ca 3 liter.

Viktväktare kommentar: När jag börjar lägga ingredienserna i calculatorn, börjar jag bli orolig.. hur många poäng är tårtan?!? Tårtan blir 110 poäng, men då har jag uppskattat på ungefär vad jag la i ströbröd, smör i formen och florsocker. Jag tycker att om jag hade gjort den korrekt i en rund form hade man kanske kunnat ta en 16 bitar ur den, så då blir en bit hela 7 poäng. Värt det? Ja det får alla avgöra själva eller hur ;)

3 kommentarer:

Frostrosor sa...

Åh nej! Vad synd att du missade detta med stora formen! Den ser god ut hursomhelst.
PS. det går lätt att ta ut 20 bitar av kakan också!

mina bloggar sa...

Jo den blev god iaf :) O jag misstänkte att man kan säkert dela upp den till ännu fler bitar... :)

Lätta och Goda recept sa...

Jag är jättesäker att kakan blev god ändå. Hade gärna smakat på den :-)