fredag 3 februari 2012

De sitter i hjärnan - poäng och sinnen

Fick en förfrågan om hur mycket jag får äta om dagen, så tänkte att jag skriver en liten inlägg om poäng och hur vi äter med alla sinnen!

Hur man räknar poäng på viktväktarna, kan bara en system eller konsult räkna ut, då man tar hänsyn till en massa olika faktorer. Det jag dock vet är att jag ligger i det lägsta poäng som man får äta dagligen och detta är 26 propoints. Detta är minsta antal poäng jag måste äta varje dag! Utöver detta har jag en veckobonus på 49 propoints. För att skilja mellan att bara äta dagliga och även äta veckobonus innebär det rent praktiskt att du går ner mer i vikt med bara dagliga men viktväktarna garanterar fortfarande minst halv kilo i veckan om du även äter upp din veckobonus. Nu har ju dem gjort om programmet som jag är inte helt insatt i, men jag tror (OBS! TROR) det går ut på att istället för att räkna så ger du bort dina dagliga och ersätter det med att bara äta mat med mättnadsfaktor och då får du äta tills du blir mätt.. men jag gillar den gamla konceptet så jag kör det.. och viktväktarna låter dig själv att välja vilket som passar din livstil!



Här ovan har ni en tallrik som för mig är ca 9 propoints, jag har delat upp mina poäng så här på ett ungefär:

3 propoints för frukost
9 propoints för lunch
2 propoints för mellanmål
9 propoints för middag
3 propoints för kvällsmål


Vissa dagar kan lunchen vara 6 poäng och middag istället 12 poäng. Men i stora hela brukar jag ligga så här. Ni förstår också om ni kollar på bilden ovan att man i början blir lite ångest fylld och tycker att ska jag verkligen äta så här lite? Men det är då det är viktigt att "lura" hjärnan! Visst innehåller gurka och isbergssallad mer eller mindre bara vatten MEN erkänn att bilden nedan ser mycket godare ut och mer mättande!



Nu är tallriken full och syn sinnen lurar hjärnan att du blir lika mätt som tidigare, skillnaden är att du mättar hjärtat / kroppen med grönsaker istället för bara mat i hela tallriken.

Desamma tycker jag är viktigt att komma ihåg att du kan skapa lätt lite mys i vardagen genom att plocka fram vinglasen och dricka din vatten ur den istället för vanligt glas..

Viktigaste av allt! Veckobonuset är till för att du ska kunna även unna dig i livet, ska du på kalas eller tillställning, använd din veckobonus med god samvete! Jag använder då jag behöver den, exempelvis igår! Då hade vi blivit med jobbet bjudna på två event och självklart så tänker jag unna mig både vid lunchen och middagen de mat som bjuds, för jag har min veckobonus!

Nu är det fredag och det dags för fredagsmys! Själv är jag ledig och ska börja fundera vad vi hittar på för fredagsmys ikväll.. imorgon börjar melodifestivalen igen, så då blir det dags för mellomys ;)

Trevlig helg till er alla!

ps. Tar tacksamt emot tips vad ni brukar ha till era mys stunden!

1 kommentar:

Katja sa...

Detta systemet lät roligare än det gamla med rött, gult och grönt som jag hade då för många många år sedan.
kanske ska testa detta sen när bebisen kommit för att bli av med alla gravid kg :)