fredag 18 maj 2012

Kladdkakemuffins


De här receptet har jag haft länge i min pärm och testat det också några gånger! De här med jag och kamera i stundens hetta brukar inte gå ihop och höll nästa på idag också missa det även idag. Idag har jag haft huset fullt med gäster! Min underbara mor fyller år på måndag och sen har vi lyxen att fira finsk och svensk morsdag, så vi bestämde i våra familj att slå "stort" och fira alla tre på en och samma gång. De tillhör tyvärr till ovanligheter att hela familjen samlas av olika skäl, men jag tycker de är mysigt när det väl händer! Här har de både grillats och ätits denna goda efterrätt. Vaniljglass och kladdkaka blir aldrig fel och fick lära mig av bror son att tydligen även kolasås och kladdkaka är en perfekt kombination ;) Ja tillbehören kan vara oändliga, viktigaste dock ändå att kladdkakan blir bra och de vart dem här, trots att våra ugn är inte den pålitligaste.

Hoppas ni har en fantastisk fredag!


Kladdkakemuffins, 10 st

100g flytande margarin
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ihop ägg och margarin.

Blanda ihop övriga ingredienser och sedan med ägg och margarinet.

Klicka i muffinsformarna och grädda i ugnen ca 8-10 minuter.

Godast är dem efter 1 natt i kylskåpet, servera med valfri tillbehör!


Viktväktare kommentar: Visst är det gott, men ni vet ju vad man brukar säga, de som är gott fika brukar också ofta smaka i propoints. 1 st muffins är hela 6 propoints och då har vi inte tagit till tillbehören! MEN självklart ska man unna sig ibland, men då gäller de ha sparat lite veckobonus eller motionsbonus :)




Inga kommentarer: