måndag 16 januari 2012

Saffrankladdkaka med vitchoklad



När en i min scrapbooking grupp la ut länk på saffrankladdkaka, visste jag direkt att det måste jag testa! Jag som är väldigt svag för saffran smak, var ju bara tvungen att testa det! Super gott var det! Mmm.. men då jag vet att flertal inte tycker om saffran, tror jag faktiskt du kan göra kakan utan saffran också. Efteråt upptäcker jag också att de tipsades även om att dra ner på socker och vaniljsocker och ta bara halva chokladen, så kanske du får en lite mer viktväktarvänligare kladdtårta! Men här bjuds den äkta varan :)

Saffrankladdkaka med vitchoklad

2 1/2 dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g

Sätt ugnen på 200 grader (180 grader i varmluftsugn). Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till!



Kommentar: Som sagt vill du ha kakan mer viktväktarvänlig, så dra ner på socker och vaniljsocker och ta bara halva chokladen. Återkommer imom kort med hur många poäng är i originalet och hur mycket du skulle "spara" i poäng om du minskar ner det söta.

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Verkar vara mycket godsaker i denna kaka! Mums! :-)