fredag 13 januari 2012

Örtkryddad fläskfilé



Äntligen är det dags igen att publicera lite nya recept. Nu när jag ska börja gå ner i vikt igen har inspirationen kommit. Jag plockade fram mina recept böcker och tidningar från skåpen och hittade denna otroligt goda fläskfilé. Då vi firade hela familjen, passade det utmärkt att bjuda detta. Dock kan jag sakna ibland i receptet mer förklaring, då alla är inte mästerkockar. I denna recept skriver man att efterstek köttet i buljong. Nu har jag fått lära mig att man gör det med locken på ;-) Rekommenderas varmt att göra denna goda rätt och till den passar perfekt våra goda sweet chili sås, receptet hittar du här

Örtkryddad fläskfilé för 4 personer

861g fläskytterfilé innan putsning (21 poäng) original receptet 600g fläskfilé
ca 2 msk färsk timjan
ca 2 msk färsk rosmarin
rivet skal från 3/4 lime
2 dl köttbuljong
2 tsk olivolja eller margarin (2 poäng)
salt och peppar

Putsa filén. Finhacka örterna och blanda med limeskal, salt och peppar. Rulla filén i örterna. Stek i margarin runtom, häll på buljong och låt eftersteka cirka 25 minuter. Skriva upp filen och lägg upp tillsammans med kolhydrater och sås.

Poäng totalt för rätten är 23 poäng, om det är 4 st som äter så blir det 5,75 poäng per rätt innan sås och kolhydrater. Tanke på att vikten för köttet är räknat innan "fett" bort skuret skulle jag räkna på 5,5 poäng per rätt.

Inga kommentarer: