torsdag 26 januari 2012

Hemma träning - underskattad!

Jag tror många underskattar effekten av träning hemma.. många ser det som att man måste gå på gym eller pass eller åtminstone ute för att du ska få en bra träningspass.. jag vill påstå att så är inte alls fallet!

Idag med de olika spelkonsoler kommen en uppsjö av bra träningsredskap! Vi äger Wii och med den har vi investerat bl.a. Wii platta och massa andra bra "spel" också... förra sommaren köpte jag Zumba, men de tog hela 6 månader innan jag öppnade förpackningen och faktiskt testade det! I veckan så hade jag längre inga ursäkter, min man uppmanade mig att sätta igång.. han lovade att ge motstånd om jag bara sätter igång.. då jag vet att han inte har så himla bra koordinationsförmåga och jag ändå tycker om att tävla mot honom eller rättare sagt vinna, så tvekade jag inte alls ;)

Tji fick jag, han var grymt duktig och svetten rann på oss båda! Skillnaden att köra Wii Zumba mot DVD Zumba (som jag också äger) är att du kan se när du gör rörelsen rätt och där med behöver anstränga dig lite mer. Som ni ser i bilden så är det så att när kvinnan är grön, då gör jag rätt.. nackdelen är att spelet visar stegen sämre än på DVD:n, men den vinner för att du är mer "effektiv" tack vore att du ser om du gör rätt eller inte.. du behöver kämpa mer och i det hela så blir faktiskt allting lite lite roligare.



Dock vill jag ändå inte bara säga att träning på spelkonsoler är hemmaträning, du vet att det finns massa träning i vardagen. Har du barn? De har vi och springa med en son runt runt runt i vardagsrummet några timmar, jag lovar det ger både svett och kondition ;) Nästa gång du ska städa: Sätt på lite musik och skaka rumpa extra mycket medan du springer med damsugaren och damvippan.. håll tempo och rörelse så ska du se att du blir svettig av det med och träning i högsta nivå!

Hitta det du tycker är roligt och ha inte för höga mål. En vän till mig berättade en jätte bra strategi på löpbanan om du är nybörjare:

Om du vill springa 20 min på löpbanan och du har aldrig gjort det förut, så ska du köra 4 intervaller dvs. 4 x 5 minuter.. För om du tänker efter när du ställer dig på löpbandet och börjar springa och börjar efter några minuter ta emot är det mycket lättare att motivera att springa klart om det står 2 minuter kvar än om det skulle stå 17 minuter kvar. Direkt efter dina 5 minuter står du still och dricker lite vatten och så kör du på igen. Mycket mycket lättare än kolla på en klocka som sakta men säkert går ner från 20 minuter till 0.. desamma gäller även hemma. Bättre säga att idag gör jag under dagen 30 sitaps i 3 omgångar än att de blir inga situps alls. Du måste alltid börja någonstans och börjar du för hårt ledsnar du fortare och sen blir det inte alls..

Så nästan gång du känner att du ännu en gång misslyckat med din träning, kolla vad har för moment i vardagen och gör om dem till träningspass. Du vet de där klassiska: ta trappan istället för rulltrappan eller hiss, gå en hållplats tidigare av osv.

Hitta nöje med nytta träning som vi med Wii och våra son. Gör det som känns bra för dig. Mitt första steg redan för många många år sen var att räkna steg, de finns mått på vad en "normal" motion är och om inte annat ha det som första mål att hitta en vardag där du faktiskt får ihop din normala motion!

Lycka till! Jag är långt ifrån målet med träningen. Men jag tar en dag i taget och gör roliga saker på vägen!

Inga kommentarer: