måndag 16 januari 2012

Familjens hjärttårta!



Jag har sedan tidigare bloggat om min mammas berömda tårta, men jag bara måste göra det igen för att visa att den kan varieras verkligen i smak och tycke! Den här gången gjorde vi våra fina hjärtformade tårta som delades i två smaker: jordgubbe och blåbär. Båda blev super goda!

Familjens hjärttårta


Tårtbotten:

"Vanlig sockerkaka" Min mamma gjorde tårtbotten och när jag ringer och försöker få en recept på detta blir det lite dilemma. Hon gör ju det ur huvudet och gjort ett antal tårtbotten så jag försöker återberätta det hon sa till mig.

Du knäcker 3 ägg i en skål, då ser du på ungefär hur mycket det blir i flytande form. Då ska du ta lika mycket vetemjöl och socker. Vispa ihop ägg och socker, sedan blandar du i vetemjöl. Tillsätt även ½ tsk potatismjöl och 1 tsk bakpulver. Grädda i ugn 175 grader, ca 50 minuter. Beroende hur stor botten du gör så varierar du mängden ingredienser från det. Lätt va? ;-)



Mellanlager i tårtan:

½ glas saft eller mjölk
valfri mängd jordgubbar och blåbär
450 ml laktosfri vaniljglass

Skär tårtan så det blir 3 delar. Börja med att fukta första lagret med saft eller mjölk. Vi använder pipmugg, men de går lika bra med sked. Var försiktig så du inte fuktar för mycket. Halv glas kanske ska gå åt hela tårtan! Skär av från glassen i ca 5 mm skivor och lägg på understa laget. Fyll på med mosade jordgubbar halva tårtan och halva tårtan med blåbär. Gör likadant med nästa lager. Avsluta med att fukta även på toppen av tårtan. Låt stå i kylskåpet minst över natten så det får fukta sig igenom.



Dekoration:

ca 3 dl laktosfri grädde
valfri mängd jordgubbar och blåbär

Dekorera tårtan valfritt med visp grädde och bären.



Kommentar: Blir lite mer viktväktare vänligare tårta, när du använder bär istället för sylt och du saknar faktiskt inte själva sylten. Tårtan är söt och god utan den! Poängen för tårtan återkommer jag inom snar framtid.

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

En sån vacker tårta! Och vad bra du lyckats med tårtbotten! Den ser hög och fluffig ut!

Anonym sa...

Tårtan var verkligen vacker och jätte gott.

/Anne