söndag 6 mars 2011

Tonfisk gratäng



En väldigt enkel men så god rätt bjöd min mor oss och äntligen fick jag tillfälle att göra den själv och få den även hit in i bloggen.

ca 500g pasta
2 burkar tonfisk
1 gul lök
1-2 iMat eller vanlig matlagningsgrädde
Salt
Citronpeppar

Kokas pastan enl. anvisningarna. Blanda pasta, tonfisk, lök och kryddor i en ugnsform. Häll i matlagningsgrädde. Grädde i 200 grader ca 40 minuter.



Kommentar: Helt fantastiskt gott! Min mamma gjorde utan lök, vi gjorde med rå lök, dock skulle rekommendera att steka löken innan du har dem i blandningen. Men det är ju en smak sak, min man föredrar dem råa i och ugnen får bara göra sitt. Man kan ven toppa gratängen med lite riven ost på.

2 kommentarer:

Terese sa...

Åh vad bra att jag hittade det här receptet! Har precis de sakerna hemma men saknade fantasi, ska pröva detta.

Anonym sa...

Bra recept men hur mycket grädde ska det vara?