onsdag 2 mars 2011

Pizza med keso, tonfisk och skinka



Vi har varit till Finland och haft en helt fantastisk matresa, ätit så mycket gott. Men som vanligt glömmer jag ta foto på maten innan jag ätit upp den ;) Så även på denna goda pizza vi gjorde tillsammans så blev det foto på det som blev kvar i plåten efter att vi hade mumsat i denna helt fantastiska pizza! Det som är intressant är att jag fick upptäcka att i Finland använder dem inte jäst i botten utan bakpulver. O då har man ju oftast alltid ingredienserna hemma!

Botten:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2,5 msk olja
0,5 tsk salt
2 dl vatten

Fyllning:
250 g keso
2 dl creme fraiche
2 msk mjöl
kryddor (Vi använde pepparmix, salt, oregano och pizzakrydda)
1-2 burkar tonfisk
valfri mängd tärnad skinka
valfri mängd riven ost
6 - 8 champinjoner
1 pressad vitlök

1. Börja med degen. Blanda torra ingredienserna i en bunke och olja och vatten i en. Blanda sedan dessa ihop och knåda ihop ett deg.
2. Sätt ugnen på 225 grader.
3. Baka ut degen på smord plåt.
4. Blanda ihop mjöl, creme fraiche, keso, kryddor och vitlök till en smet. Lägg på smeten på degen. Strö sedan över tonfisken, skivad champinjoner och skinka. Avsluta med kryddor och ost.
5. Grädda i ugn ca 15 min.



Kommentar: En av de godaste pizzorna jag ätit och min kusin med hennes man tyckte det var roligt att få prova en ny variant av pizza! Detta var något som dem skulle lägga i minnet och bjuda på deras gäster. De nämnde just att var kul att få bjuda en med utan tomat och att det blir så gott! Ja, jag och min man kan inget annat än instämma! Fantastiskt gott! O så snabbt och fort det går att fixa ordning detta underbara rätt!

1 kommentar:

emilia sa...

Tätä sun blogia on aina kiva lukea, niin pysyy itselläkin vähän toi ruotsi mielessä! En tiennytkään että olitte Suomessa käymässä, mutta oli ilmeisesti hyvä reissu :)