måndag 21 mars 2011

Födoämnesöverkänslighet

Idag äntligen 14 månader senare får jag det bekräftat, jag är födoämnesöverkänslig. Jag har en födöämnes enzym som fattas och därmed reagerar jag på olika födöämnen!

Vet ni hur skönt det är att få det bekräftat och inte ibland undra: Är det bara jag som inbillar? De bästa nog av allt var att min allergi läkare har nog tagit mig hela tiden för att jag "hittar" på sakerna, för när han ringde idag lät han nästan själv överraskad att de faktiskt hittade en födöämnesallergi hos mig. Detta är ett väldigt nytt test som allergi läkarna har tillgång till i Sverige, där de kan testa födoämnesallergi. Vetenskapligt har det ännu inte än hittats någon moteffekt mot denna allergi. MEN däremot har studier visat att om man äter Camusin från hälsokostaffärer så kan det göra att man är mindre känslig.

Min läkare frågade om jag vill vara testperson och självklart vill jag. Tänk om jag kan med hjälp av denna medicin börja ha fonder och liknande i maten, vilken smakhöjning jag kommer få i livet! Helt symptomfri kommer jag aldrig bli, men jag kan få ett lite "enklare", lindrigare och godare liv kanske.. så imorgon går jag raka vägen till hälsokostaffären och om 2 månader ringer min läkare och utvärderar hur jag har upplevt det hela!

En sak jag har läst mig till är att alkohol gör att jag blir ännu mer känslig mot dessa födoämnen, så här med börjar mitt nya alkoholfria liv (som jag typ kört sen jag blev gravid april 2009)!

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Tråkigt med allergin men jag förstår att du ändå känner dig lättad på ett plan. Nu är det ju lättare att få förståelse från omgivningen också. Roligt att du ska vara testperson! Hoppas att hälsokosten ger lättnad och underlättar i vardagen. Och appropå alkoholfritt... tror inte att du kommer att sakna det speciellt iaf inte för att festa. Du kan ju konsten att vara glad och roa på andra sätt! :-)

Katja sa...

Som vi prata om igår så är det skönt att man vet vad det är för fel på dig nu och att om har tur så kanske dem hittar något botemedel mot det med. Sen kanske det hjälper med den från hälsokosten till en bra nivår.
Alkoholen...hmm...jag skulle nog sakna den speciellt till sommarn, men det är tur att det finns så många olika alkoholfria varianter nu för tiden. Det vet ju du när du vänta sonen. Så man kan ändå lyxa till det utan att behöva dricka cola osv.