söndag 30 januari 2011

Jordgubbstårta



Denna tårta är min absolut favorit tårta! Jag har ätit det sen jag fick smaka tårta då det är min mor som gjort det och jag verkligen älskar den och måste bara ha det en gång om året! Jag vet att min mamma gör det även med hjortron dvs. byt ut jordgubbar mot hjortron. Går säkert bra att byta ut till hallon eller vad man nu tycker om som favorit!

Tårtbotten är till ca 8 personer.

Min mamma gjorde tårtbotten och när jag ringer och försöker få en recept på detta blir det lite dilemma. Hon gör ju det ur huvudet och gjort ett antal tårtbotten så jag försöker återberätta det hon sa till mig.

Du knäcker 8 ägg i en skål, då ser du på ungefär hur mycket det blir i flytande form. Då ska du ta lika mycket vetemjöl och socker. Vispa ihop ägg och socker, sedan blandar du i vetemjöl. Tillsätt även 1 tsk potatismjöl och 1 ½ tsk bakpulver. Grädda i ugn 175 grader, ca 50 minuter. Beroende hur stor botten du gör så varierar du mängden ingredienser från det. Lätt va? ;-)

Recept på innehållet i och utanpå tårtan:
Saft eller mjölk ca halv glas
ca 1 burk jordgubbssylt (helst egengjord, men går bra med köpt också)
1 paket gammaldags gräddglass (halv liter)
Grädde och valfria produkter för dekoration, jag använde jordgubbar och riven choklad

Börja med att fukta första lagret med saft eller mjölk. Vi använder pipmugg, men de går lika bra med sked. Var försiktig så du inte fuktar för mycket. Halv glas kanske ska gå åt hela tårtan! Skär av från glassen i ca 5 mm skivor och lägg på understa laget. Lägg på jordgubbssylt, gör likadant med nästa lager. Avsluta med att fukta även på toppen av tårtan.

Jag brukar i vanliga fall använda sprits för att dekorera tårtan men denna gång glömde jag låna min mammas och själv ägde jag inte vid tillfället någon sådan. Så jag bara smetade på grädde med slickepott, dekorera med små jordgubbar och river choklad. Detta brukar aldrig min mamma göra, men jag gjorde det för att få lite min mans smak också i tårtan, han älskar choklad ;-)

Kommentar: Som sagt jag fullständigt älskar denna tårta! Mammas tårta som man fått hela sin barndom, de är så klart man älskar den! Tycker det är kul att min man också börjat sakta men säkert älska den mer och mer. De blir varje gång en chansning om man lyckas blöta den tillräckligt, så det inte blir för lite eller för mycket! Det går bra att göra tårtans lager klara dagen innan och sen dekorera precis innan gästerna ska gotta i sig den! Blir nästan godare då den hinner safta igenom sig! Jag lyckades denna gång få den perfekt!

1 kommentar:

Katja sa...

Precis så gör min mamma tårtbotten med och jag har fått lära mig hur man gör, fast jag mäter äggen i ett glas för att enklast se hur mycket socker och mjöl man behöver