onsdag 6 juni 2012

Svenska nationaldagen!



Hoppas alla svenskar har haft en riktigt härlig nationaldag! Själva är vi finnar i blodet, men svenska medborgare så självklart ger vi respekt och hyllning för den här dagen.. den här dagen är inte bara national dag i våra familj, utan de är vänners bröllopsdag och min mans systers födelsedag!

Idag åkte vi redan kl. 10 och firade svägerska, tyvärr glömde jag ta bilder på födelsedagsfikat. Var riktigt trevligt och mysigt att fira på morgonkvisten.

Sedan åkte vi och åt lunch hos svärmor, som bjöd årets första färsk potatis. Åhh så gott det är med färsk potatis! Har ni ätit några än? Förutom det blev det sill och annat smått och gott!



Till dagens ära fick sonen den bästa upplevelsen och det är något både mannen och sonen (ovetandes) väntat på länge! Själv var jag skeptisk hela dagen, men de blev ju bättre än väntat! Här i stan har de öppet hus / show på volvo där dem visar alla sina stora maskiner och sen får även barnen provköra några och gå titta på allt. Detta görs en gång om året och i år föll dagen på national dagen. Som ni ser bilden överst, så avslutade dem showen snygg med "hissa" svenska flaggan.

Dagens avslutades trevligt hemma hos mina föräldrar med middag. Maten ni ser på tallriken må se enkelt ut, men de är mina absolut favoriter sedan barndomen och en maträtt som jag skulle kunna äta hur mycket som helst av. Ja potatis, brunsås blandat med köttfärs. Men den här rätten är inget om det inte finns min mors egna gjorda gurksallad! De är kombinationen av dessa tre som får mig bara dregla av tanken! Tur jag fick med mig även matlåda ;-) och till er som är nyfikna på gurksalladen kan jag berätta att jag har fått äran att få blogga om det, men de gör jag inte idag!



Så från kl. 9.30 till 18.00 har dagen gått i ett, nu passar kvällen bra med att gå lägga sig tidigt i säng, men först lite läsning av dagens inköpta tidning!



Har ni tänkt på att imorgon är det måndag igen och övermorgon fredag! Så knasigt, känns ju precis som de vore söndag idag! Fast egentligen är de ju bara onsdag!

Ha en härlig slut vecka!

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Mums för din mammas gurksallad! Det receptet fick jag av henne för många år sedan och har i säkert förvar!

Millas Hälsoblogg sa...

Vilken härlig dag. Färsk potatis är så gott har lyckats att äta det två gånger redan denna vecka.