tisdag 12 juni 2012

Jordgubbsbakelser på smördeg



Den här receptet ska jag absolut inte ha något eloge för utan den går direkt till en god vän Frostrosor. Inte bara att hon är en inspirationskälla så kan jag garantera att de mesta som lagas i det huset smakar helt fantastiskt! Bloggen följer jag nästan slaviskt och när hon frestade med det här receptet, visste jag att jag var som gjord för den. Jag och jordgubbar = SANT! De här är ingen viktväktare recept om man sparar på poängen, här slösar man dem till något helt fantastiskt!

Övrigt som ni ser, har de varit mycket bloggtorka, dock av goda syften. Semestern börjar närma sig och jag har ganska många drömmar i rullning just nu som tar min tid. Dock den som väntar på något gott ;) Så håll ut och kika in hos Frostrosor vet jag, ni blir inte besvikna!

Ha en trevlig vecka, de blir tyst ca ett veckans tid. Kolla gärna in facebook gruppen, där kommer nog ett och annat under veckan!

Ps. Ursäkta för kvalitet på bilden, systemkamerans batteri hade tagit slut.



Jordgubbsbakelser med smördeg, 8 stycken

4 fyrkantiga (15x15) smördegsplattor eller 4 avlånga ( vi gjorde på rulle, funkade lika bra!)
2 dl vispgrädde
½ dl kokos
Jordgubbar och hallon, eller andra valfria bär
Florsocker till garnering

Tina smördegsplattorna dela dem i mitten och lägg ut dem på bakplåtpappersklädd plåt. Grädda på 225 grader i 10-15 minuter (läs på paketet). Låt svalna innan du delar dem så att du får en botten och ett lock. Vispa grädden. Torrosta kokosen i en panna (om du är ambitiös). Fyll bakelserna genom att varva grädde, kokos och bär. Lägg på locket och pudra florsocker på toppen. Servera och njut!




3 kommentarer:

Frostrosor sa...

Härligt att dessa föll dig i smaken! Och tack för alla fina ord, blir så glad!

Marja sa...

Ser ut som en jättegod dessert och även enkelt att göra!

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Mina Bloggar sa...

Marja: De är det!