måndag 14 februari 2011

Mockarutor



När jag gick igenom mina recept hittade jag en gammal bortglömd recept som jag verkligen har saknat! Jag har aldrig varit någon människa som tyckt om bakelser och sånt, men de förändrades när jag blev gravid. Dock Mockarutor är något jag har alltid tyckt om och det är för att chokladsmaken i dessa är helt fantastisk! Det ska var choklad choklad och lite kokos, när det är mockarutor för mig!

ca 40 bitar

Botten:
2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
150 g smör eller margarin

Glasyr:
4 msk smör eller margarin
250 g florsocker med chokladsmak (eller vanligt florsocker och 1-2 msk kakao)
3 msk kallt starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker

Gardering:
½-1 dl riven kokos (du kan använda egentligen vilken gardering du vill, de finns uppsjö av olika t ex. hackade nötter, strössel, sockerkulor, daimkulor osv.)



Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Häll i mjölken.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det i smeten.
Häll smeten i en långpanna som klätts med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm. Grädda kakan mitt i ugnen 10-15 minuter.



Gör glasyren: Smält smöret, rör ner florsockret, kaffet och vaniljsockret.
Bred glasyren över kakan medan den ännu är varm.
Strö över den riva kokosen över glasyren innan den stelnat så att kokosen fastnar. Skär kakan i rutor när glasyren stelnat.



Kommentar: De är så ljuvliga och jag misslyckades inte! För att fira extra speciellt alla hjärtans dag så gjorde jag några hjärtan med pepparkaksformarna. Jag och min man hade kunnat äta hur mycket som helst!

5 kommentarer:

Katja sa...

mums så goda dem är, var försig länge sedan jag gjorde dem. Nu får det dröja ett tag till innan jag ska göra dem, ska ju låta bli sådana saker :)

Frostrosor sa...

Gottgottigottgott!

Anonym sa...

4,5 dl bakpulver, det var en hel del ;)

Mina Bloggar sa...

Tack för att du uppmärksammade mig Anonym, de var lite väl taget med bakpulver ;)

Unknown sa...

Nam!