söndag 20 februari 2011

Kladdkaka med sirap



Inspiration till denna rätt kommer från Frostrosor. Min man älskar kladdkaka, men har aldrig vågat mig på göra en sådan. Nu när hittade nyckeln till det riktigt kladdiga dvs. sirap tänkte jag att jag får prova, kan ju inte misslyckas! Ja utseendemässigt blev de kanske inte världens vackraste kladdkaka och visst fick jag fundera om den var klar efter 18 minuter, för hur ska en kladdkaka se ut när det kommer ut från ugnen? Den åkte in igen 5 minuter till för min bara "dallra". Blev mycket uppskattad av gästerna, desto mer uppskattad av mannen. Jag tyckte den var helt okej jag med, dock är ju ingen kladdkaka fantast, men vad gör man inte för sin man! Den blev iaf väldigt kladdig :D

100 gram smör
100 gram mörk choklad
1 dl ljus sirap
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1 krm salt

Smält smöret i en kastrull. Lägg ner chokladen i bitar och låt smälta. Tillsätt även sirapen och ställ åt sidan.



Vispa snabbt ihop ägg och socker. Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda ner i ägg-socker-smeten. Häll i blandningen med smör, choklad och sirap. Häll upp i en bakplåtsklädd springform och grädda i 18 minuter på 175 grader.






Låt kakan stå och svalna och servera helst nästa dag tillsammans med en klick grädde eller glass och lite vit chokladsås.

Kommentar: Kom på efteråt att Frostrosor skulle göra den med lite mindre choklad, mannen tycker det är fantastisk som det är!

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Vad roligt att du gjorde denna! Ja, det där med antal minuter beror alldeles säkert på ugnen och hur kladdig man vill ha. Gör du den några gånger så hittar du säkert perekt tid för er ugn. Kan tillägga att jag drog ner chokladen till 50 gram bara och nej... den blev inte bättre utan sämre. Så gör inte det misstaget. Jag fortsätter jakten på den perfekta kladdkakan och rapporterar sen. Men sirap i är helt klart en höjdare. Vilken tur att din man gillade kakan! :-D

jessica sa...

Tack för peppningent :) skönt att höra att det är fler som känner/känt som jag. Längtar efter bebis och sommaren och ser fram emot det :)