fredag 3 december 2010

Tonfisk-potatismos gratäng



En rätt som min mamma lagade, som hon hittat från en finsk matsida. Var så gott, att var tvungen att dela med mig!




OBS! Receptet är för 2 personer, men det går bra att dubbla mängden så att det blir för 4 personer

1 burk tonfisk i vatten
Dill
Citronpeppar
½ lök
2 vitlöksklyftor
Potatismos (riktig eller pulver, båda går lika bra!)
smör

Gör lämplig mängd potatismos. Fin hacka löken. Smörj en liten ugnsform med smör och lägg i hälften av moset. Finfördela tonfisken med en gaffel och bred ut ovanpå potatismoset. Lägg på dill och lök och krydda med citronpeppar. Bred ut resten av moset och avsluta med några klickar smör ovanpå allt. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.

Kommentar: Åh så gott detta var! Har vetat om att mamma haft denna recept i bakfickan nu ett tag och så glad jag blev när hon äntligen bjöd på detta! Det var så gott som jag förväntade mig och hela familjen var super mätta efter första portionen, men ändå var alla tvungna och ta lite till! Mamma, det här vill vi bli bjudna på igen, för det är ju så att en riktig potatismos är mycket godare än pulvermos!

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Kul med nya goda rätter! Håller med om att ska det vara mos så ska det vara riktig potatismos. Vet att din mammas mos är god, för den har jag ätit av! :-) Bjuder också på att fiskrecept, utan tomat! Tjohej! Dessutom borde du känna igen rätten! Ringer det nån klocka må tro?