fredag 17 december 2010

Julskinka med senapsgriljering



Inspiration från ICA

Griljering till ca 3kg julskinka

1 ägg
1 msk senap (hade vanlig mild slotts senap)
1 msk fransk senap
1 msk socker
½ dl ströbröd

Lägg skinkan i en ugnssäker form. Blanda samman ägg, de båda senapssorterna och socker. Bred blandningen över skinkan och strö över ströbrödet. Griljera skinkan mitt i ugnen i 225°C, ca 15 min tills skinkan fått fin färg. Låt skinkan kallna innan den skärs i tunna skivor och serveras på julbordet.

Kommentar: Mmm så gott! Jag tycker det är roligt att prova olika griljeringar varje år. Förra året provade jag med citron, men den tyckte vi inte om. Däremot var den här senapsgriljering underbar god!

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Senapsgriljering ska det vara, en klassiker! Inga nymodigheter för mig när det gäller julskinkan! :-D