lördag 24 september 2011

Gott Bakpulverbröd



Jag har slagit nog huvudet, för jag har varit jätte inspirerad att baka och gå till skogen och blocka bär och svamp och gjort en massa sånt som aldrig tidigare har infallit.. men måste erkänna, det har varit roligt och om inte annat så gott!
Har en god vän som brukar säga att man det är så skönt att vara i köket och dona för man slappnar av och jag kan inget annat än hålla med! Å än så länge tycker jag det är lite mysigt när min son står bredvid och pekar och visar vad jag ska göra med alla ingredienserna och sen så klart vill vara lite med och blanda.. men det kommer nog en tid då jag tycker att det hade varit skönt om jag hade fått hålla köket för mig själv ;) Här bjuder jag en recept på ett irländsk bröd som varken behöver knådas eller jäsas.


6 dl grahamsmjöl
3½ dl vetemjöl
½ dl havregryn
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
4 dl naturell lättyoghurt

1. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och gör en grop i mitten.

2. Häll i yoghurten och blanda till en mjuk men inte kladdig smet.

3. Stjälp upp degen på en mjölad yta, knåda den lätt och forma den till rund kaka. Platta till den något så att den blir ca 5 cm tjock.

4. Lägg kakan på bakplåtspapper på en bakplåt, skät ett djupt kors med en kniv och grädda i 20-30 minuter till brödet har fin fäg och låter ihåligt när man knackar i botten.

5. Låt brödet svalna på galler och avnjut den ljummet eller nykallnat.



Kommentar: Jag var först lite skeptisk, men när jag smakade den var den ju grymt god! O som min man sa: Tungt och så mättande men ändå inte något hårt och smaklöst. En riktig god bröd som vi ska göra om igen! 2 ½ points ska en skiva motsvara och brödet ska då ge 16 skivor.

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Bakpulverbröd är ju väldigt praktiskt! Då slipper man håll på att man har jäst hemma. För bakpulver brukar ju åtminstone jag ha hemma jämt! Ser gott ut!

Naan sa...

Fantastiskt gott bröd!!!!!!
Provade blanda i sesamfrön och solrosfrön. :)) Ännu godare!