söndag 11 september 2011

Sockerkaka (och en frukttårta)



Min goda vän fyllde 30 år i år och jag har alltid funderat varför ska födelsedagsbarnet stå i köket och göra sina vänner och familj nöjda när det är ändå hon/han som fyller år. Så i år bestämde jag och min man att bjuda våra vän med familj till oss då vi bjuder på mat och fika. Efter lite annorlunda vecka blev det inte riktigt som ursprungsplanen var, men det vart ändå väldigt bra. Jag bestämde mig för första gången i mitt liv (säkert kanske gjort någon gång i hemkunskap i skolan) göra en sockerkaka. Den dekorerade jag sedan med frukt och bär, som ni ser ovan på bilden. En lite nyttigare tårta ur viktväktare synvinkel + perfekt för 2 familjer som har allergier i familjen.

3 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
75 g smör eller margarin (vi använder mildas mjölkfritt)
1 dl vatten
3 dl vetemjöl
Ströbröd

Smörj och bröa en form. Sätt ugnen på 175°C.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.
Tillsätt vaniljsocker och bakpulver. Vispa ihop med elvisp.
Tillsätt vetemjölet och kör försiktigt med elvispen.
Smält smöret, häll i vatten och låt koka upp. Häll sedan det i smeten och vispa till en jämn smet. Så fort smeten är jämn så häll smeten i formen och ställ direkt in den i ugnen. Det är viktigt att man är snabb eftersom värmen gör att bakpulvrets effekt startas. Fyll inte upp hela formen med smet, som jag gjorde, den stiger ;)

Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C, ca 45 minuter.

Låt kakan svalna i formen en liten stund. Stjälp sedan upp den. Låt kakan kallna under formen.

Kommentar: Blev faktiskt väldigt gott och blev lite saftigt med bären och frukten. Ska bara nästa gång tänka på att inte fylla formen helt, men det blev lyckat ändå. Muumin fick kanske lite sämre form, men den smakade lika gott för det!

Hela smeten ligger på ca 63,5 poäng beroende hur mycket margarin och ströbröd du använder. Så om du delar din sockerkaka på 10 delar så är en bit ca 6,5 poäng. I mitt fall räckte smeten till både muumin och lilla tårtan.

3 kommentarer:

Katja sa...

Vad roligt att du skriver lite här igen så har man lite och läsa :)

Jag tycker ni gjorde helt rätt i att bjuda över födelsebarnet istället, lite annorlunda och säkert väldigt uppskattat.

Smart med tårtan med, ska tänka på det till nästa, behöver ju inte vara en med massa grädde och socker i för att det ska bli bra :)

Frostrosor sa...

Gottigott smakade den tyckte vi! Tack snälla för allt gott ni fixade! Det var helt underbart att komma till dukat bord!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, vad SNYGG den blev! Väldigt fint dekorerad =D Och naaaw, mumin <3