onsdag 21 september 2011

Blåbärsmuffins



Min man har frågat mig länge om jag skulle kunna baka, så nu när har varit hemma och vabbat med sonen tänkte jag att det är väl perfekt tillfälle att baka ihop något.. funderade ett tag vad det skulle bli och gärna något lite nyttigare alternativ då jag går i viktväktarna igen. Bläddrade i min viktväktare böckerna och hittade receptet blåbärsmuffins och tänkte: Det passar ju in i hösttemat, godsaker vi kan få från skogen!

3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl strösocker
1 krm salt
75g margarin, smält
1 dl naturell lättyoghurt
1 dl lättmjölk
1 medelstor ägg
200g färska eller frysta bär (otinade)

1. Sätt ugnen på 200 grader och ställ 12 muffinsformar på en plåt eller muffinsplåt.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt margarin, yoghurt, mjölk och ägg. Blanda mycket försiktigt; smeten ska inte överarbetas!

3. Rör försiktigt ner blåbären (använder du frysta, lägg dem otinade i smeten) och blanda även nu så lite som möjligt. Fördela smeten i formarna. Grädda i 20 minuter, tills kakorna höjt sig och fått fin färg.

5. Låt kakorna svalna på galler, eller ät dem varma.

TIPS! Muffinsen håller sig bra i upp till 3 dagar i förvarade i lufttät burk.



Kommentar: Super goda och som min man sa: Dem känns fräscha också! JA lite nyttigare känns dem, inte så söta som alla andra bakverk brukar vara. Rekommenderas varmt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur många points är en muffins? :) Har sparat massor utav dina recept. Mvh TroTTs87