söndag 7 oktober 2012

Smulpaj med blåbär och mango


God kväll i stugorna! Det är söndag och imorgon vankas allvar igen, varför går helgerna så fort? Vi har haft en riktigt härlig helg, fått mycket gjort och även hunnit med göra lite roligare saker! Igår hade vi gäster hemma hos och de är alltid lika trevligt! De bjöds på tacos och till efterrätt var jag ju bara tvungen att bjuda den här helt fantastiska pajen. Äran ska jag inte ta, utan min goda vän Frostrosor. De är oftast hon som ger mig inspirationen till bak eller min man som suktar efter allt gott hon bakar! Vi brukar tom alltid börja med fikat först hemma hos de så mannen hinner njuta så det blir inga hastiga nu ska vi hem och så missar han eller måste slänga i fikat ;-) Själv har jag också blivit mer söt människa så njuter extra mycket mer av alla hennes goda bakverk.

Liten skillnad blir de dock i den här pajen, nämligen jag har använt musli istället för havregryn. Trodde jag hade hemma det, men icke och tanke på att de gick så bra att byta ut till chokladbollarna så tänkte jag varför inte. De ska självklart INTE vara musli med russin och frukt! Vi använde sunt och gott!

Enjoy!


Smulpaj med blåbär och mango, 1 paj

5 dl blåbär, jag använde frysta
3 dl frysta mangotärningar
2 msk potatismjöl
½ - ¾ dl socker

Drygt 1 dl socker
2 ¼ dl musli sunt och gott eller havregryn
1 ½ dl vetemjöl
200 gram smör (eller mjölkfritt margarin)
Salt och sirap på toppen

Blanda blåbär, mango, potatismjöl och sockret i en bunke och häll sedan upp i en smord pajform.

Nyp snabbt ihop en smuldeg på socker, musli / havregryn, vetemjöl och smör och fördela den över bären. Strö över salt eller flingsalt och ringla på sirap. Jag tog vanligt salt och ljus sirap.

Grädda mitt i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter.

Servera med vaniljglass, grädde eller vaniljsås/visp.

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Tack för fina ord och länkningen! Och vad fiffigt att byta ut havregrynen mot müsli! Det låter spännande!

Emelia sa...

Det var vi som blev de lyckliga bjudna! Smarrigt värre! Rekommenderas!