tisdag 9 oktober 2012

Skicka vidare

Många känner nog igen rubriken, ja jag tänker på filmen: Skicka vidare eller som på engelska heter Pay it Forward. De är en otroligt gripande film och berör mitt hjärta. De handlar om en kille som får i uppgift att förändra världen, han sätter igång med ett system som fungerar att en person ska hjälpa andra personer, när de som har fått hjälp ska de hjälpa nya personer. Har ni inte sett filmen, rekommenderar jag varmt att se den!

Många av er kanske har också läst både på facebook och på aftonbladet om tjejen som vågade använda civilkurage och sa ifrån när två killar höll på råna en annan man. Den här händelsen fick mig att tänka efter och fundera, vi kan ju aldrig förändra världen om vi alltid blundar och tänker de värsta om andra människor.

Jag skulle nog aldrig våga stoppa en bråk, men bevisade idag att jag VÅGAR hjälpa människor i nöd!

Idag vid ca 18.30 kommer jag körandes på motorvägen med sonen med i bilen.. ser längre bort en bil som har varningsblinkers på och börjar bromsa in, sen i sista stund märker jag att de står en man med varningstriangel i handen och tummen upp (vill lifta).. jag stannar bilen och hör vad som har hänt.. mannen berättar att han fått slut på bensin och behöver hjälp, jag erbjuder honom att köra honom till närmaste bensinstation, tanke på en dunk med bensin och tillbaka.. Han är så otroligt tacksam och glad att en lugn och modig person stannar till och hjälper honom. Vet ni vad, det är jag också! DAGENS GODA GÄRNING, CHECK!

Oftast får man tillbaka det man ger och alldeles riktigt så stämmer det. Inte bara att svägerskan min bjöd på god middag idag hemma hos dem. Vi brukar passa på och ha en dejt ihop när hennes gubbe är borta och min man har kvällsmöte. Hon bjuder också på dess gudomliga cheesecake muffins! Förutom god mat och fika får sonen med sig en stor kasse med maskerad kläder som barnen mer än gärna vill dela med sig.


När gubben väl kommer hem kommer de största överraskningen, hans kollega har varit generös och plockat en halv kasse med tratt-kantareller och ger det till mig. Hur snällt är inte det? Se här!


Jag är så otroligt tacksam att omges av så snälla människor och jag är ännu mer tacksam att jag kan skicka vidare snällheten.

Nu hoppas jag du antag min utmaning och skickar vidare snällhet!



Inga kommentarer: