måndag 30 juli 2012

Blåbärskaka i långpanna


I lördags när vädret vägrade vara med oss och ta oss till stranden, bestämde vi för att åka och titta om vi hittar lite blåbär. Visst hittade vi några stycken: ca 1 liter fick vi med oss hem. Själv tycker jag inte om blåbär som de är, utan vill ha dem i någon slags paj eller kaka. Så första receptet ut för blåbär fick bli blåbärskaka i långpanna. Man kan säga att kakan liknar väldigt mycket maräng med blåbär i.. lätt, snabbt och gott!

Enjoy!


Blåbärskaka i långpanna, ca 40 st

200 g smör
6 dl strösocker
4 st ägg
6 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
5 dl färska eller frysta blåbär
50 g mandelspån (vi valde använda kokos)

1. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en långpanna med bakplåtspapper.

2. Smält smöret och låt det svalna. Rör ner socker, ägg, mjöl och vaniljsocker i smöret. Blanda till en slät smet.

3. Häll smeten i långpannan. Strö över bär och mandelspån.

4. Grädda i mitten av ugnen 30-35 minuter. Drag kakan ur pannan med hjälp av pappret och lägg på ett galler. Låt kakan svalna under långpannan och skär den sedan i rutor.

3 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Men vad gott älskar blåbär :)
Du kan maila mig din adress så kommer en bok snart till dig :)

Frostrosor sa...

Roligt recept! Kan tänka mig att det liknar maräng lite eftersom det inte verkar vara bakpulver i. En sådan blåbärskaka har jag inte testat. Däremot brukar jag också göra en i stor långpanna, praktiskt när det blir mycket kaka på en gång!

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Den där är en favvo. Brukar göra den med blåbär och hallon... Men det är en höjdare att göra den med rödvinbär oxå :-)