fredag 10 augusti 2012

Smulpajmuffins med valfri bär


Ni får ursäkta min bild, men själva smulpajen blev lite misslyckad. Inte bara att våra ugn verkar köra sista versen, så brände jag mig i smöret som jag hade smält så efter det tror jag blandningen blev dom den blev. Men utseende inte allt, var super goda muffins och därför måste jag rekommendera vidare. Vi valde göra en del av blåbär och en del av röda vinbär. Båda kan verkligen rekommenderas! Här är de sista rycket inför vardag igen, måndag börjar allvaret med båda vuxna jobbar och sonen går i förskolan.. de är dags att inse att sommaren är över och hela 8 månader kvar till nästa sommar.. hoppas ni alla läsare har haft en riktigt härlig och minnesrik sommar!

Smulpajmuffins med valfri bär, 12 st

5 1/4 dl Vetemjöl
1 1/2 tsk Bakpulver
1 st Ägg
2 1/2 dl Socker
1 3/4 dl Fraiche
1 tsk Vaniljsocker
1/2 dl Lättmjölk drygt
4 3/4 dl Blåbär (Blåbären kan också bytas ut mot t.ex. hallon, björnbär, svarta vinbär eller något annat du tycker om.)

2 msk Smör

Värm ugnen till 180°. Klä en 12-håls muffinsform med muffinsformar av papper.

Blanda 3 1/2 dl vetemjöl med bakpulver och en nypa salt i en stor skål. Vispa ägg och 2 dl socker vitt och poröst. Tillsätt fraiche och vaniljsocker. Rör ner mjölblandningen växelvis med mjölken. Vänd ner blåbären och klicka smeten i muffinsformarna. Gör smulpajstoppingen

Blanda resterande socker och mjöl i en skål. Häll på det smälta smöret blanda till en smulig deg. Fördela det över muffinsen och tryck fast den försiktigt med fingertopparna.

Grädda muffinsen ca 20 minuter tills de är gyllenbruna. Låt svalna i formarna ca 10 minuter och flytta över till ett galler där muffinsen får svalna helt.
Anteckningar
Om du använder frusna bär, se till att de tinat ordentligt innan du använder dem.





2 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Tycker de ser riktigt goda ut :)

Frostrosor sa...

Jag tycker inte att det ser ut att vara något fel alls på utseendet. Mumsiga! Bärmuffins är ju så gott!