måndag 12 november 2012

Krispiga fisknuggets (linas matkasse)


God afton vänner!

Tänk att man kan vara utslagen så länge, men idag började äntligen energi komma i kroppen också och var inställt på att åka jobba 2 timmar.. men sen så märkte jag att en liten kille här hemma var inte lik sig själv.. så för säkerhetskull bestämde jag mig att ha honom hemma och tur var de väl det.. strax innan 15 så ringer gubben till mig, då jag precis kommit till jobbet...haft skiftbyte.. kan du komma hem igen, en liten son vill ha mamma här, har nog mycket feber.. och väl hemma mamma mäter, så är tempen uppe i 40 grader.. ja då var de näste på tur i våra familj.. med facit i hand tror jag vi fått influensa då sonen blir aldrig så här tagen av feber som han blivit idag.. tur i oturen så kommer det ändå nu.. för om 3 veckor är det lååång semester som gäller för hela familjen.. och det längtar vi allihopa!

Men innan semester är de ju trevligt att njuta av god mat och det bjöd linas matkasse i lördags när gubben lagade mat... tanke på att jag känner någon smak av något och tyckte de var gott, så är de bra betyg! Söt sur såsen som skulle göras till enl linas matkasse är ju helfabrikat och med tomat i, så valde vi istället göra våra egen härliga sweet chilisås.. Sonen var snäll nog att smaka, men ratade de ganska fort. Jag vill ha mina fiskpinnar... ja, han är svårlockad att få äta ny mat hemma, men på förskolan går de hur bra som helst... och borta...

Betyg 4 av 5 av oss vuxna


Krispiga fisknuggets, 4 portioner

1-2 ägg
1 dl vetemjöl
1 ½ dl sesamfrön
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
ca 600g torskrygg (tror det går bra med vilken vit fisk som helst)

1. Koka 4 portioner ris enligt anvisning på förpackningen.

2. Skär gul och röd paprika i klyftor och servera med maten. Gör ordning såsen du vill servera till maten.

3. Ta fram 2 djupa tallrikar. Vispa ihop äggen i den ena. I den andra blandar du mjöl, frön och kryddor.

4. Skär fisken i mindre bitar. Doppa dem i ägg och vänd dem sedan i sesamblandningen. Stek fisken frasig på båda sidor i olja.

5. Servera krispiga fisknuggets med nykokt ris, sås och paprikaklyftor.


Inga kommentarer: