lördag 10 november 2012

Dinkelungspannkaka (linas matkasse)


God kväll där ute i världen! Hoppas ni har det bra.. för här hemma har är det sjukstuga x 10.. minns inte när jag sist varit så här sjuk.. i måndags började halsen krångla och på onsdag fick åka hem från jobbet med feber... på torsdag trodde jag allt började vara över, men fredag och idag har jag varit sjukast av sjukast.. tom lovat höga pengar till den som hittar en botemedel ;-) Positiva är att jag har tittat på tv så mycket att jag har nog inte sett tv så här mycket på halv år.. tråkiga är att fått ställa in massa härliga helgplaner och matkassen blivit "lidande".. I torsdags när jag trodde att jag håller på övervinner allt, bestämde jag mig för att laga ugnspannkaka.. de är mjukt och snällt till halsen och tillräckligt bra mat när man är sjuk.. själv är jag inget större fantast av pannkaka då jag tycker de är snarare efterrätt än varmrätt.. men den här rätten hade faktiskt kunna bli riktigt god om jag inte hade blandat mjölk och mjöl ihop (kom på felet idag i skrivande stund) och glömt tiden bort i ugnen ;-) Så går det när man lagar mat, men vi har ätit upp varje bit och diskuterat betyg. Mannen ville ge en 4:a, medan jag en 2:a av enkla anledningen att jag inte tycker de är mat... så vi bestämde att de fick blir följande betyg:

Betyg 3 av 5


Dinkelugnspannkaka, 4 portioner

4 dl dinkelmjöl
8 dl mjölk
½ tsk salt
3 ägg
2 pkt bacon
1 morot till smeten

Valfri tillbehör servera med pannkakan, förslagsvis lingonsylt, rivna morötter och keso tyckte linas matkasse. Vi hade bara lingonsylt pga. allergi mot de två andra.

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Vispa ihop dinkelmjöl med halva mängden mjölk till en slät smet. Tillsätt resterade mjölk, salt och vispa ner ägg. Låt stå en stund.

3. Smörj en långpanna. Klipp och skär 2 pkt bacon i strimlor och födela över långpannan. Bryn mitt i ugnen i ca 7 minuter.

4. Finriv moroten.

5. Rör moroten i pannkakssmeten och häll sedan över i långpannan. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter, eller tills pannkakan är genomgräddad.

6. Servera pannkakan med valfria tillbehör.