söndag 16 oktober 2011

Lök tonfisk pizza



När jag läste receptet hos frostrosor, visste jag direkt att jag ville prova detta. Bara bilden gav längtan att få smaka detta! Men när tiden gick funderade jag om det skulle gå hem 100% hos oss, då vi inte använder oliver tanke på att det är inte våra favorit. Visst äter vi det om vi blir bjudna, men själva hemma hoppar vi gärna över. Så medan jag gick och fundera tänkte jag att vi skulle nog sakna något där, men ändå var nyfiken att få prova kombinationen citron och lök! Då kom jag på det att tonfisk måste ju passa in i denna rätt och helt rätt hade jag, den vad gudomlig med tonfisk i, däremot föll inte smaken riktigt för oss vad det gäller bara lök (självklart provade vi även originalet).



Lök tonfisk pizzor, 6 pizzor

6 smördegsplattor (vi använde på rulle och skärde till 6 st plattor)
1 gul lök
2 små rödlökar
2 vitlöksklyftor
½-1 burk tonfisk
2 msk smör + 1 msk olivolja
1-2 tsk farinsocker
1 ½ tsk timjan
½ citron (skal och saft)
3 dl riven ost (jag tog ½ lagrad och ½ hushåll)
Salt
Peppar

Lägg ut smördegsplattorna på en plåt, använder du rulle så skär till 6 st plattor. Skala och skiva löken tunt. Skiva även vitlöken. Hetta upp smöret och oljan i en panna och färs löken och vitlöken på låg värme tills de mjuknar. Strö över farinsocker. Krydda med citronskal, citronsaft, timjan, salt och peppar. Ställ åt sidan för att svalna. Skär ett spår 1 cm in från kanten på smördegsplattorna halvt igenom med en vass kniv. Du ska få en marginal runt om alla smördegsplattorna. Fördela lökfyllningen och tonfisk innanför rutan på smördegsplattan. Strö över osten. Grädda på 225 grader i cirka 10 minuter. 


Kommentar: Så gott att det kommer göras flera gånger! Dock som sagt var inte bara lök våra cup of the.. men lägg till tonfisk så blir det super duper gott! Rekommenderas varmt!

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Kul att ni testade! Spännande med tonfisk i!