tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullar



Den 4 oktober och det är kanelbullens dag. Vabbande fortsätter och mamma är inspirerad att baka. Idag fick sonen vara med, det är lite kaotiskt med en 1,5 års gammal son som vill vara med överallt.. o hur jag än försökte undvika så blev det en liten olycka, en liten hand som nudda varm kastrull och en liten brännskada. Hjärtat, men inga tårar utan full fart fortsätta och hjälpa och hälla i alla ingredienserna! Ja han tyckte det var roligt att baka, men vägrade att smaka på bullarna :P Jag försöker alltid hitta lite nyttigare och lite annorlunda recept, läste olika kommentarer och det var en som skrev att mandelmassa är något som tillhör hennes julsmaker och bakas i allt som har med julbakor att göra. Så med lite letande efter en kanelbulle recept på viktväktarvis hittade jag denna:

För 22 st bullar:
25 g jäst
2 1/2 dl lättmjölk
0,25 dl flytande margarin (eller så smälter du mjölkfritt smör alt laktosfritt smör)
1/2 dl kesella 1 % eller matkvarg (om du vill ha laktosfritt, som vi)
1 dl socker
ca 7 dl vetemjöl (gärna special)
1 tsk stött kardemumma

Fyllning:
100 g mandelmassa
1 1/2-2 msk kanel
1 tsk flytande margarin

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Värm mjölk och margarin fingervarmt och blanda i kesella. Smula jästen och rör tills den löst sig i degvätskan. Tillsätt socker, kardemumma och sedan mjöl, lite i taget. Arbeta degen tills den känns smidig och släpper kanterna. Jäs degen under bakduk i ca 30 minuter.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till en avlång kaka. Pensla kakan med ca 1 tsk flytande margarin. Tag mandelmassan och riv den grovt över kakan och pudra över med kanel. Rulla ihop kakan och dela den i ca 24 delar. Lägg dem i bullformar och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225-250 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 5-8 minuter.


Kommentar: Blev supergoda och skulle kunna äta mer och mer och lite mer.. en bulle motsvarar ca 4 poäng. Av min sats blev det 22 st bullar!

1 kommentar:

TinaGustafsson.com sa...

Jag bakade också bullar i går, det blev ca 50 stycken och kvar blev det bara 7 :-D

Ser att du länkar till min matblogg, den har flyttat och jag skulle bli väldigt glad om du vill länka om den :-D

Tack på förhand!