tisdag 5 april 2011

Frikadeller



Det här receptet har jag haft i bakfickan länge, men inte blivit av att göra den. Nu när det är mer och mer viktigt att laga mat som går även i våra lilla herres mage, fick jag tummen ur och prova. Inspirationen kommer från frostrosor, där du kan även hitta en god sås till frikadellerna - HÄR

Rekommenderar verkligen varje hem och testa dessa goda "köttbullar", jag och mannen planerar redan att använda samma recept fast göra hamburgare och grilla istället!


400 gram köttfärs
1 ägg
2 msk potatismjöl
1 tsk salt
½ buljongtärning
½ paket Provencalska örter (frysta från Findus)
1 tsk oregano
1 liten vitlöksklyfta
svartpeppar

Buljong att koka frikadellerna i:
7 ½ dl vatten
1 ½ buljongtärning

Blanda ägg, potatismjöl, salt, smulad buljongtärning, örterna och krossad vitlöksklyfta till en röra.



Rör ner i köttfärsen till en smet. Smaka av med salt och peppar. Forma till frikadeller och sjud i buljongvattnet tills frikadellerna flyter upp mot ytan.



Kommentar: Enklare och godare mat får du leta efter, gör en stor sats och frys in, betydligt godare än köpta köttbullar! Ett måste i varje hem!

1 kommentar:

Katja sa...

Nu har jag gjorde dessa, fast jag gjorde dem tidigare på dagen och sen stekte dem när det var dags för maten och då var dem faktiskt goda. Tyckte inte om kvalitén som bara kokta. Barnen gillade inte kryddningen på dem, så jag kommer göra dem fler gånger men då kryddar jag dem som jag brukar göra med biffarna och sen steka dem, så dem får den goda ytan.