fredag 8 mars 2013

Kafta på spett - kockens kryddor från Rosengård



Här kommer en efterlängtat ny recept! De var ju ett tag sen, men nu börjar jag vakna till liv när solen tittar fram och vårens tecken finns överallt! Även massa olika produkter börjar trilla in i lådan och idag presenterar jag en nyhet för mig, nämligen kockens kryddor från Rosengård. De finns 6 st olika (läs här om de alla olika), jag valde att testa kafta. Svåra för våra familj med kryddor är att det gäller läsa innehållsförteckningen bra tanke på allergier. Jag utgick från receptet som finns på baksidan av påsarna, vad som lockade mig mest efter att valt bort påsarna med allergiframkallande för vår familj.

Vad kan vi säga om receptet? Ja enkelt att göra! Krydda blir massa kvar i påsen så kan göras många gånger om! Smaken var annorlunda, sonen ratade det helt och hållet! Gubben och jag var osäkra, det är gott men ändå så annorlunda att det blir inte wau... så betyg 3,5 av 5 får den av oss vuxna.

ps. vet någon varför bloggen vänder på bilderna, fast de är liggande på min dator?




Kafta på spett, 4 stycken

500g nötfärs
½ gul lök
2 dl bladpersilja
1 tsk salt
2 tsk Kockens kaftakrydda
Blötlagda grillspett av trä

Hacka löken med persiljan fint. Blanda samman med resten av ingredienserna och blanda till en jämn smet. Köttfärsblandningen kallas kafta - precis som kryddan! Doppa handen i en skål med vatten och forma färsen till avlånga biffar och trä upp på spett. Vattnet hjälper till att hålla ihop kaftan på spettet. Grilla spetten i en 5 minuter på vardera sida.



Servera med hummus, sallad och pitabröd eller som vi gjorde med pommes och våra Sweet Chili sås.



Inga kommentarer: