lördag 12 januari 2013

Kyckling med vitlök och peppar (Chicken with garlic and peppar) - Thailand


Inspiration från Thailand... de här maträtten har i alla tider varit min och min mans favoriträtt när det gäller Thailändska rätter och nu när vi kom hem i slutet av december från Thailand tänkte jag att de måste ju finnas recept på maten och undra hur svårt de kan vara? Sagt och gjort googlade jag på recept och hittade en till slut. De jag missade först var att receptet var till 1 person, de jag vet är att i Thailand gör man inte mängder med mat utan oftast en maträtt åt gången, så nu blev det att experimentera. Portionerna är också mycket mindre i Thailand än hemma och förstår det, för i 35 graders värme är inte matlusten desamma som hemma i kylan. Så du kan se min recept som två lite större portioner eller 3 små portioner. Palmsockret hittade jag till slut på ett asiatisk special butik, men via google har sett att finns i några vanliga affärer. Betyget från min man blev iaf bättre än Thailand, så jag är nöjd!

Kyckling (eller kött) med vitlök och peppar, 2 större eller 3 små portioner350

3 kycklingsfile (350g)
10-15 st vitlöksklyftor, ca 1.5 dl krossade
3 tsk palmsocker
1,25 tsk peppar och 0,5 tsk vitpeppar
5 tsk fisksås
4 msk olja
vatten
korianderblad till gardering

Skär och skölj kycklingen i "sockerbitsstora" bitar.
Krossa vitlöken med baksidan på en kniv, hacka lätt, det ska vara ganska stora bitar.

Hetta upp oljan i en wok (eller stekpanna) tll den är riktigt het, lägg i vitlöken och rör hela tiden så den inte blir bränd.

När vitlöken är brynt (ej brun), lägg i kycklingen. Stek tills den är genomstekt.
Om det blir torrt i pannan så tillsätt lite vatten ca 1-2 msk/gång.
Tillsätt palmsocker, fisksås och peppar. Man kan behöver tillsätta vatten så att det blandar sig ordentligt.

Servera med ris och en god sallad.



1 kommentar:

Millas Hälsoblogg sa...

Spännande rätt, palmsocker har jag hittat på Hälsokraft det är gott att baka med oxå .)