söndag 13 november 2011

Julmuffins



När jag hittade receptet i årets Allers jultidning, så visste jag direkt att jag ville prova göra dessa muffins! Dock då vi här hemma inte äter så mycket gott kände jag att jag gärna skulle vilja bjuda detta i en tillfälle som de finns fler munnar att mätta än bara vi två.. o då passar det väl bra göra detta på farsdag när alla i familjen samlas hos mina föräldrar... O så juligt det luktade i hela köket och vet ni vad? Det smakar juligt också! Mmmmm...

ca 10 st stora muffins

50 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
½ dl saft från en apelsin
rivet skal från 1 apelsin
2 dl vaniljyoghurt

Gardering:
Florsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop smält smör, ägg och socker.

2. Blanda mjöl, bakpulver och kanel och rör sedan ner det i smeten.

3. Tillsätt apelsinskal, apelsinsaft och yoghurt. Blanda försiktigt.

4. Häll upp smeten i stora muffinsformar. Fyll dem till 3/4. Grädda längst ner i ugnen i ca 25 minuter.

5. Pudra florsocker över före servering.

TIPS:
Muffinsen går bra att frysa. Värm dem snabbt på hög värme i ugnen eller micro och pudra socker på före servering.

Kommentar: Super gott och en brorson som älskar kanel skulle ha ätit själv upp alla om han hade fått välja :) Rekommenderas varmt för alla som älskar julens kryddor!

Inga kommentarer: