söndag 6 november 2011

Godis muffins med Dumle



När jag hittade denna recept i en tidning, visste jag direkt vad jag skulle använda för godis i den - Dumle Gingerbread.. dem rekommenderade vanlig dumle, så receptet är inte bortkastat efter jul när Dumle Gingerbread försvinner.. jul och gott är bara förnamnet!

12 muffins av en sats

100 g smör eller margarin
2 dl mjölk
riven skal av 1 citron
2 ägg
1½ dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
20-25 dumlekolor

Gardering:
75g mörk choklad
dumlekolor
florsocker


1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk och citronskal. Vispa ägg, socker och vanilj socker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma smörblandningen.

2. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vänd försiktigt ner detta i smeten.

3. Fyll formarna till hälften av smeten. Skär kolorna i mindre bitar och lägg undan till garderingen, och fördela resten i formarna. Klicka på resten av smeten.

4. Grädda muffinsen mitt i ugnen, de små i 200 grader ca 12-15 minuter. Låt kallna.

5. Smält chokladen. lägg en klick på varje muffins och tryck fast en kolabit (själv valde jag hoppa över kolabiten). Pudra över lite florsocker.


Kommentar: Super goda, dock hade inte behövt snåla med kolan (använde bara 15 st), utan nästa gång blir det 25 st i!